تبلیغات
Bia2Net.ir .:. آموزش - آموزش کامل فتوشاپ( قسمت اول )

سلام، .. به وبسایت بیا تو نت دات آی آر خوش آمدید. کلیه مطالب این سایت مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. [ اینجا را صفحه خانگی خود كنید ]

تبلیغات

فتوشاپ یکی از نرم افزارهای گرافیکی است که اساس کارآن بر پایه ی Bitmap می باشد.
نرم افزار فتوشاپ متعلق به شرکت Adobe بوده و برای ویرایش تصاویر، طراحی موارد گرافیکی چاپی یا غیر چاپی و ... مورد استفاده ی کاربران قرار می گیرد.
ضمن اینکه این نرم افزار با چاپگرها و دستگاه های خروجی فیلم و زینک به صورت استاندارد هماهنگی دارد. برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی با سیستم عامل ویندوز داشته باشند.

برای مشاهده آموزش به ادامه مطلب مراجعه کنید

شروع کار

هنگام نصب این نرم افزار بر روی سیستم ، لیست این برنامه ها هم نظیر دیگر برنامه ها در منوی  start  می نشیند. جهت ورود به این برنامه مسیر زیر را طی می کنیم :

Start > programs > adobe > photo shop 6

در نظر داشته باشید که فایل اجرایی این برنامه آیکونی شبیه یک چشم دارد. پس از کلیک بر روی فایل اجرایی ، برنامه فتوشاپ باز می شود.

وقتی برای اولین بار فتوشاپ را باز می کنید جعبه ی ابزاری را در قسمت چپ صفحه مشاهده می کنید که تمامی ابزارهای مربوط به طراحی در این Box  موجود می باشد.در سمت راست نیز چهار پنجره قرار دارد که عنوان منوها در نوار منو قرار گرفته است. زمینه این پنجره میز کار ( Desktop ) محیط فتوشاپ می باشد. فتوشاپ بر خلاف سایر برنامه های گرافیکی به صورت خودکار صفحه ی جدیدی را برایتان باز نمی کند.

برای باز کردن فایل جدید ( بوم نقاشی ) گزینه ی New را از منوی File انتخاب می کنیم ، با انتخاب این گزینه کادر New ظاهر می شود.

Name : نام فایل را در این قسمت تایپ می کنیم.

Width : پهنای فایل را در این قسمت وارد می کنیم و در کادر مقابل آن واحد را تعیین می کنیم.

Height : ارتفاع فایل را در این قسمت وارد می کنیم و در کادر مقابل آن واحد را تعیین می کنیم.

Resolution : این قسمت مربوط به تعداد نقاط جوهر بر اینچ است . این پارامتر به علت تعیین کیفیت تصویر از اهمیت زیادی برخوردار است. هر چه تفکیک پذیری بیشتر باشد ، کیفیت تصویر نیز بهتر می باشد. اما حافظه ی بیشتری را نیز مورد استفاده قرار می دهد. تفکیک پذیری مانیتور 72 نقطه بر اینچ و برای چاپ 300 نقطه بر اینچ ( DPI ) می باشد. ( به طور کلی کیفیت و وضوح تصویر بستگی به Resolution دارد.)

Mode : در این قسمت مدیا حالت رنگ را مشخص می کنیم. طراحی برای چاپ با مد CMYK ، برای مانیتور RGB ، و ...

Contents : زمینه ی بوم نقاشی را مشخص می کند ، که شامل سه حالت می باشد :

1-      White : سفید

2-      Background : به رنگ B.G

3-      Transparent : بی رنگ

جعبه ابزار ( Tool Box ) مانند جعبه رنگ هنرمند نقاش است. یعنی ابزارهای مورد نیاز برای ترسیم ، رنگ آمیزی ، پاک کردن و سایر عملکردهای مربوط به تصویر را در خود جای داده است.

کار با لایه ها

پنجره ی Layer ( کار با جدول لایه ها ) :

مرحله ی اول باز کردن صفحه ای جدید می باشد. پس باید جدول لایه ها را باز کنید. برای این کار گزینه ی Show Layer را از منوی Window انتخاب می کنیم. پنجره ی لایه ها محلی است که می توانید از طریق آن عملکرد لایه ها را کنترل کنید. یعنی لایه ها را ایجاد ، اضافه ، حذف ، پنهان و یا آشکار کنید.

ایجاد لایه :

برای اضافه کردن و یا ایجاد لایه ی جدید از روش های زیر می توان استفاده کرد.

روش 1: از منوی Layer گزینه ی New و آنگاه Layer را انتخاب می کنیم.

روش 2: روی آیکون ( Creat new layer ) که زیر پنجره ی لایه ها قرار دارد کلیک می کنیم.

روش 3: فشار همزمان سه کلید Shift + Ctrl + N ، لایه ی جدیدی را ایجاد می کند.

پنهان کردن لایه ها :

برای پنهان کردن یک لایه کافیست آیکون چشم کنار لایه را غیر فعال کنیم. برای این کار یکبار روی آیکون چشم کلیک می کنیم. سپس برای ظاهر کردن مجدد لایه همین کار را تکرار می کنیم تا لایه فعال شود.

حذف لایه:

به روش های مختلفی می توان لایه ای را حذف نمود که عبارتند از:

روش 1: لایه ی مربوطه را به سمت سطل بازیابی که در زیر پنجره ی لایه ها قرار دارد drag می کنیم.

روش 2: روی نوار رنگی لایه ی مورد نظر کلیک راست کرده ، گزینه Delete layer را انتخاب می کنیم.

روش 3: ابتدا لایه ی مورد نظر را فعال کرده ( روی لایه یکبار کلیک می کنیم ) سپس روی آیکون سطل بازیابی که در زیر پنجره ی لایه ها قرار دارد کلیک می کنیم ، در این حالت کادری باز می شود که در مورد اطمینان از حذف ف از ما سؤال می کند.

روش 4: ابتدا لایه ی مورد نظر را فعال کرده ، سپس از منوی Laye ، گزینه ی Delete layer را انتخاب می کنیم.

نکته :

در مجموعه ی لایه ها ، لایه ای فعال است که نوار رنگی روی آن باشد و همچنین آیکون قلم مو کنار آیکون چشم آن قرار داشته باشد.

کپی گرفتن از لایه :

به روش های مختلفی می توان ار یک لایه کپی تهیه نمود که عبارتند از:

روش 1: روی لایه ی مورد نظر R-Click و گزینه ی Duplicate را انتخاب می کنیم.

روش 2: از منوی Layer گزینه ی Duplicate Layer را انتخاب می کنیم.

روش 3: دو کلید Ctrl + J را همزمان فشار می دهیم.

روش 4: لایه ی مربوطه را به طرف آیکون Creat New Layer که در زیر پنجره ی لایه هاست drag  می کنیم.

کار با چندین لایه :

تا این قسمت نحوه ی ایجاد ، اضافه کردن و یا حذف لایه را فرا گرفتید. اما هنوز مشخص نکرده ایم که مورد استفاده ی آن چیست. ممکن است لایه ها را در موقعیت های بسیار متفاوتی بکار برید. برای ترکیب دو یا چند تصویر با یکدیگر ( که در فتوشاپ اصطلاح composition در مورد ان بکار می رود.) عنصرهایی که در پس زمینه قرار داده اید به لایه های متفاوت اضافه خواهد شد. برای کنترل دقیق نحوه ی ترکیب عنصر های موجود در لایه ها می توانید از جدول لایه ها استفاده کنید.

همچنین می توانید میزار کدر بودن Opacity عنصرهایی که به لایه ای دیگر منتقل می شوند را کنترل کنید. ( لایه ها به خودی خود شفاف می باشند. حتی اگر رنگی با میزان کدر بودن 100 درصد را برایشان تعیین کنید.) علاوه بر این می توانید با استفاده از حالت های آمیختگی [Blending Modes] تعیین کنید که رنگهای یک لایه ، چگونه بر روی لایه ای دیگر ظاهر شوند. یعنی درست همان قابلیت هایی که در هنگام ترسیم یا رنگ آمیزی تصویر موجود در لایه پس زمینه در اختیار دارید.

کار با جعبه ابزار فتوشاپ :

Transform

تغییر اندازه ی تصویر کپی شده Transform ها :

برای تغییر اندازه در تصویر مورد نظر گزینه ی Free Transform را از منوی Edit انتخاب می کنیم و یا اینکه دو کلید ( Ctrl + T ) را همزمان با هم فشار می دهیم. مشاهده می شود که پنجره ای در پیرامون شیء ایجاد می شود که شبیه پنجره ی برش می باشد. برای تغییر اندازه ی شیء مزبور می توانید یکی از چهار اهرم کنترلی که در گوشه های تصویر قرار دارد را بر روی صفحه بکشید. برای حفظ تناسب تصویر باید در حین انجام کار کلید Shift را پایین نگه دارید. اگر هر یک از این اهرم ها را به صورت ساده ( بدون فشار دادن کلید Shift ) بکشید، فقط ارتفاع یا پهنای تصویر را در همان جهت کشیده تر خواهید کرد.

چنانچه نشانگر ماوس را خارج از اهرم ها قرار دهید نشانگر حالت یک فلش دو جهته ی هلالی شکل به خود می گیرد و این نشان دهنده ی این است که می توانیم شیء انتخاب را درهرزاویه ای که می خواهیم بچرخانیم.

همانطور که مشاهده می شود در حالت Free Transform ، می توانیم به طور آزاد تغییراتی در شکل ایجاد کنیم ، چنانچه بخواهیم هر یک از موارد فوق به صورت تفکیک شده روی شکل اعمال شود باید به روش زیر عمل کنیم.

گزینه Transform را ازمنوی Edit انتخاب می کنیم با انتخاب این گزینه زیر منوی مربوط به آن باز میشود ( یا اینکه روی شکل کلیک راست کنیم تا این منو باز شود ) که تمامی موارد مربوط به Transform ها در آن به صورت مجزا قرار دارد. گزینه های زیر منو عبارتند از:

Scale : ( مقیاس )

در این حالت می توانیم در شکل انتخابی تغییر اندازه داشته باشیم در صورتی که بخواهیم در صورت تغییر مقیاس طول و عرض تصویر متناسب با هم بزرگ یا کوچک شوند نشانگر ماوس را روی یکی از گوشه ها قرار داده و در هنگام تغییر اندازه ، کلید Shift را پایین نگه می داریم.

Rotate : ( چرخاندن )

در این حالت می توانیم شکل را به هر جهتی که می خواهیم بچرخانیم و همچنین می توانیم مرکز ثقل ( نقطه محوری که در مرکز شیء قرار دارد ) را در نقطه ای خارج از کادر قرار دهید و شیء را حول این نقطه بچرخانید.

Skew :

Skew به معنای در امتداد اضلاع حرکت دادن است. اگر بخواهیم حرکت در امتداد اضلاع به صورت قرینه باشد ، هنگام استفاده از این گزینه کلید Alt را پایین نگه می داریم.

Distort :

در این حالت چنانچه یکی از اهرم های گوشه را حرکت دهیم مشاهده می کنیم که همان گوشه را آزادانه حرکت می دهد.

Perspective :

این یکی از مفید ترین ابزارهای موجود در این قسمت می باشد. وقتی می خواهید تصویری ایجاد کنید ، که چند بعدی باشد از این گزینه استفاده می کنیم . تغییری که این ابزار ایجاد می کند کاملا محسوس است. وقتی شیء در حالت انتخاب شده قرار داشته باشد و با استفاده از این گزینه موقعیت گوشه ای از آن را در جهت خاصی بکشید ، گوشه ی مقابل نیز به صورت تصویر آینه ای ( یعنی در جهت قرینه ) حرکت می کند.

Rotate 180 :

جسم را 180 درجه می چرخاند.

Rotate 90 CW :

جسم را 90 درجه در جهت عقربه های ساعت می چرخاند.

Rotate 90 CCW :

جسم را در جهت خلاف عقربه های ساعت 90 درجه می چرخاند.

Flip Horizontal :

قرینه ی جسم نسبت به محور y ها ( در حقیقت جسم را حول محور افقی بر می گرداند.)

Flip Vertical :

قرینه ی جسم نسبت به محور x ها ( در حقیقت جسم را حول محور عمودی بر می گرداند.)

تغییر شکل با استفاده از واحدهای عددی Numeric :

در این قسمت تمامی تغییرات فوق را می توانیم به صورت عددی اعمال کنیم چنانچه روی علامت گره ای که بین عرض و ارتفاع قرار گرفته است کلیک کنیم تغییرات مربوط به عرض و ارتفاع را متناسب با هم تغییر می دهد.

در قسمت ( Angle ) : می توانیم مقدار عددی زاویه ی چرخش مورد نظر را وارد کنیم.

( Vertical & Horizontal ) : این قسمت مربوط به گزینه ی Skew می باشد. این قسمت می توان با عدد دادن به قسمت H و V ، ضلع را در امتداد افقی و عمودی امتداد دهیم.

نکته :

تا زمانیکه این اهرم ها دور تا دور جسم قرار داشته باشد با هیچ یک از ابزارها نمی توان کار کرد. برای رهایی از این اهرم ها دو روش وجود دارد:

روش 1: جهت اعمال تغییرات کلید Enter را فشار می دهیم.

روش 2: جهت لغو تغییرات کلید ESC را فشار می دهیم.

کار با فایل ها و پسوندهای مورد استفاده

کار با فایل ها:

فتوشاپ می تواند تصویرها را با قالب بندی های محتلف باز کرده و یا ذخیره کند. قالب بندی در واقع روش ذخیره سازی اطلاعات موجود در فایل می باشد. به این ترتیب می توان فایل های مزبور را در برنامه های دیگر مورد استفاده قرار داد ، آن ها را چاپ کرد ، و یا به عنوان صفحه ی وب در اینترنت به کار برد.

در دنیای ویندوز ، نوع فـایل بـا سه حرفی که به عنوان پسوند در انتهای نـام فایـل قرار می گیرنـد مشخص می شود. در این میان می توان پسوندهای doc. برای سندهای مزبور به برنامه های واژه پرداز و یا bmp. برای تصویر های گرافیکی مبتنی بر نقشه بیتی را نام برد.

متداول ترین قالب بندی در فتوشاپ psd. می باشد.

Photoshop Document – psd

psd متداول ترین قالب بندی در فتوشاپ می باشد ، می توان گفت که این قالب بندی مخصوص محیط فتوشاپ است. اشکال این قالب بندی این است که سایر برنامه ها ممکن است در باز کردن آن با مشکل مواجه شوند. زیرا قالب بندی مزبور برای فتوشاپ اختصاصی به شمار می آید. برای انتقال فایل ها بین برنامه های مختلف ، چاپ و یا انتشار آن در World Wide Web ، باید آن را با قالب بندی های سازگار با مقصد ذخیره کنید.

Bitmap

قالب بندی استاندارد ویندوز به شمار می آید.

Graphical Interchange Format (gif) GIF

این قالب بندی یکی از 3 قالب رایجی است که می توان برای نشر وب استفاده نمود. از آن جایی که فایل های ذخیره شده با این قالب حجم کمتری دارند برای ارسال آن از طریق مودم ، زمان کمتری صرف می شود.

Joint Photographic Experts Group (jpg) JPEG

به معنای انجمن گروه متخصصان عکاسی می باشد و jpg نیز یکی از سه قالب بندی مطلوب برای نشر وب به شمار می رود.

Portable Document Format (pdf) PDF

این قالب بندی ، قالب سند قابل حمل برنامه ی آکروبات ادوب می باشد. این سیستم برای ایجاد سندهایی است که توسط برنامه ی Acrobat خوانده می شود.

Portable Network Graphic (png) PNG

به معنای نگاره سازی شبکه ی قابل حمل است. این قالب برای نگاره سازی وب جدیدتر و بهتر است زیرا تراکم مطلوب gif ها را با لوحه ی رنگ نامحدود jpg تركیب می كند. به هر حال مرورگرهای قدیمی آن را پشتیبانی نمی کنند.

Tagged Image File Format ( tiff) TIFF

قالب پرونده ی تصویری برچسب دار می باشد. این پرونده ها را می توان هم در ماشین های ویندوز هم در ماشین های مکینتاش ذخیره نمود.

Encapsulated Post Script (eps) EPS

قالبی است که برای استفاده در نشر رو میزی می باشد. این قالب از زبان توصیفی post script استفاده می کند.

RAW :

این قالب بندی اطلاعات فایل را به صورتی ذخیره می کند که قالب بندی آن برای انتقال بین برنامه ها و کامپیوترهای مختلف بیشترین انعطاف پذیری را داشته باشد.



لینک های دیدنی

 
Copyright © 2007 Bia2Net.ir Design:Shahin SN
تمامی حقوق برای بیا تو نت دات آی آر محفوظ است و استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز می باشد